Verre reizen. Voor iedereen uniek.
Mijn favorieten

Een reis of hotel kun je bewaren zodat je deze op een later moment makkelijk terugvindt. Dit doe je door te klikken op het ‘hartje’ bij ons productaanbod. Vervolgens kun je voor één of meer favorieten vrijblijvend een reisvoorstel aanvragen door hieronder op de knop offerte te klikken.

...
Lid ANVR en SGR Volledig ontzorgd op reis Reizigersbeoordeling 9,2

Op ontdekking in 'De Parel van Afrika'

Gepubliceerd: 21/12/2022

Uganda (Oeganda) is minder bekend dan bijvoorbeeld de buurlanden Kenia en Tanzania en juist daarom een grote verrassing. Uganda heeft een van de meest diverse landschappen van Afrika. Tropische regenwouden met watervallen, kratermeren, vulkanen en uitgestrekte savannes. De cultuur is levendig en de mensen ongelofelijk vriendelijk. Bovendien is Uganda een walhalla voor dierenliefhebbers  waar je prachtige gamedrives kunt maken om olifanten, de unieke boomklimmende leeuwen, luipaarden en de Afrikaanse buffels te spotten. Maar uiteraard is Uganda vooral bekend om de chimpansees en de indrukwekkende berggorilla’s.

Uganda-berggorilla-baby

Entebbe, de oude hoofdstad

Na aankomst op de luchthaven van Entebbe worden we verwelkomd door onze chauffeur/gids en rijden we met de safariwagen waar we de hele week mee op stap gaan naar ons sfeervolle guesthouse voor de overnachting. Entebbe was ooit de hoofdstad van Uganda en doet gemoedelijk aan. In de ochtend kiezen we voor het populaire lokale ontbijt; de Rolex Roll. Een gerolde chapatti met eieren en tomaat.

uganda-rolex-roll-ontbijt

Uganda-safari-auto

We zijn klaar om te beginnen aan ons avontuur en gaan op pad naar het onaangetaste regenwoud van Kibale National park. Onderweg krijgen we een eerste indruk van het groene landschap met heuvels, dorpjes en plantages waar bananen en maïs wordt verbouwd. Overal zwaaien kinderen vrolijk naar ons.

Uganda-zwaaiende-jongen

De wegen zijn niet overal goed waardoor de tocht zo'n 6 uur duurt. Bij aankomst maken we een wandeling naar de bijzondere kratermeren nadat we ingecheckt zijn in onze mooie lodge. In de avond zitten we op ons privéterras en horen alle junglegeluiden van dieren. Samen met de fonkelende sterrenhemel boven ons is dit wel écht Puur Afrika!

Uganda-Kibale-Forest-NP-krater-meer

De chimpansee wereld van Kibale National Park

We staan vroeg op. Onder begeleiding van een ranger maken we een avontuurlijke trekking op zoek naar de chimpansees. Al bij het uitstappen uit de auto horen we ze luid schreeuwen. Echt zoeken hoeven we dus niet. Lopend door het regenwoud met enorme vijgenbomen zien we chimpansees slingeren tussen de boomtoppen, luieren op de takken en eten zoeken. Maar ook hoe ze spelen met elkaar en elkaar liefdevol ontvlooien.

Op safari in Queen Elizabeth National Park

De reis gaat weer verder en we reizen door naar Queen Elizabeth National Park. Het park ligt tegen de achtergrond van het grote Rwenzori-gebergte met een panoramisch uitzicht dat bestaat uit verschillende kratermeren en eindeloze savannes. Het is ook de habitat van olifanten, luipaarden, Afrikaanse buffels en leeuwen.

Uganda-Queen-Elizabeth-NP

Uganda--QueenElizabeth-NP  Olifanten

Onderweg naar de lodge komen we naast de weg al olifanten tegen. Prachtige dieren om naar te kijken en we speuren ook nog twee baby olifantjes. De grote mannetjes olifant begint toch wel druk met zijn oren te zwaaien, waardoor we besluiten door te rijden. In de middag maken we een bootsafari op het Kazinga kanaal. Dit 32 kilometer lang zoetwaterkanaal verbindt Lake Edward met zijn kleinere buurman, Lake George. Op deze wijze kunnen we het wild van dichtbij ervaren. Honderden nijlpaarden zwemmen in het water, krokodillen liggen op de uitkijk, buffels en olifanten dwalen rond aan de waterkant en schitterende tropische vogels vliegen rond. Echt een fantastische ervaring.

Uganda-Kazinga-kanaal

In de namiddag maken we een game drive bij zonsondergang in de open savanne in het noordoosten van het Queen Elizabeth National Park. Als de lucht rood en paars kleurt en we verschillende dieren spotten op de open savanne, waaronder een sluipende luipaard, zijn we wederom onder de indruk van Uganda. We overnachten in een mooie tented camp om het safarigevoel helemaal compleet te maken.

De dag begint vroeg in Afrika. Na een vers en uitgebreid ontbijt zetten we koers naar Bwindi Impenetrable National Park. De rit duurt 5 uur, maar wel inclusief een game drive door de Ishasha sector, het zuidelijk deel van Queen Elizabeth National Park. Hier hebben we de kans om de unieke boomklimmende leeuwen te spotten. Het lijkt een rustige dag te zijn in het dierenrijk. Maar net als we denken dat het niet meer komt, ligt er een prachtige leeuw in een grote vijgenboom te relaxen. Een fotogeniek moment!

Boomklimmende leeuw in Queen Elizabeth NP Uganda

Op zoek naar de zeldzame berggorilla in Bwindi Impenetrable National Park

Het landschap verandert om ons heen. Het wordt steeds bergachtiger en theeplantages flankeren de berghellingen. Het is zondag en iedereen is prachtig en kleurrijk gekleed op weg naar de kerk en zwaait vrolijk wanneer we langsrijden. Dan arriveren we in het dichte, vrijwel ondoordringbare regenwoud. We zijn blij met onze warme jas. Aangekomen in onze lodge worden we verwelkomt met koffie en huisgemaakte cake. We gaan voeg naar bed want de volgende dag willen we fit zijn voor de gorilla tracking.

Uitzicht in Bwindi NP

Het is nog donker als we opstaan. Gekleed in lange broek, sokken over de broek, stevige wandelschoenen, shirt met lange mouwen, regenjas en handschoenen zijn we er klaar voor. Op weg naar het beginpunt zien we de wolken boven het regenwoud hangen.

Berggorilla in Uganda

Onder begeleiding van een ranger lopen we door het Bwindi Impenetrable National Park op zoek naar de zeldzame berggorilla. We volgen, al vasthoudend van boom naar tak door het dichte en schemerige woud, stilzwijgend onze ranger. Zojuist heeft de ranger via de tracker doorgekregen dat ze een gorilla familie hebben gevonden in de vallei. En plots staan we oog in oog met de gorilla’s. Voor een uur mogen we het gedrag van deze vredige en bijzondere dieren observeren. We zien hoe ze spelen, eten en onderling communiceren. Het is een intense belevenis, ook omdat je weer naar boven moet klimmen, maar een ervaring om nooit meer te vergeten! Moe maar voldaan keren we terug in onze lodge en trakteren we ons op een lokaal gebrouwen Nile biertje met een Kikomando. Een heerlijk lokaal gerecht met bonen, avocado en kip.

Lake Mburo National Park

Lake Mburo national park heeft glooiende heuvels en meren. Er leven onder andere zebra’s, giraffen impala’s en elanden. We overnachten op een magische plek. Een lodge gelegen op een grote granieten rots. We hebben een luxe privétent en vanaf het zwembad kunnen we giraffen zien drinken bij de waterplaats. De perfecte locatie om de reis af te sluiten.

Uganda Lake Mburo Mihingo Lodge

Lake Mburo-Mihingo-lodge-uitzicht-zwembad

In de ochtend maken we een wandelsafari met een gids van de lodge en zetten dan koers naar Entebbe. Onderweg passeren we de evenaar, waar we een leuke fotostop maken en bij de kraampjes een mooi souvenir als aandenken bemachtigen.

souvenirs in Uganda

Aangekomen in Entebbe hebben we een dagkamer bij een leuk hotel aan de oevers van het Lake Victoria. Het grootste meer van Afrika. In de avond vliegen we terug met KLM. Uganda heeft onze hoge verwachtingen volledig overtroffen!

Zelf deze Parel van Afrika ontdekken? Bekijk ons aanbod rondreizen naar Uganda of vraag een reisvoorstel op maat aan.
Deel dit bericht:

Uitgelicht

Top 10 bestemmingen 2024

Top 10 verre vakantiebestemmingen 2024
Beginnen de vakantiekriebels ook bij jou al te komen? Wij... Lees meer

Een Omani bij het Fort van Nizwa, Oman

10 redenen waarom Oman op jouw bucketlist moet staan
Oman is het authentiekste geheim van Arabië! Eindeloze woestijnen bieden... Lees meer

De kust van Costa Rica van bovenaf gefotografeerd

Costa Rica in 20 foto's
Dat Costa Rica een fotogenieke bestemming is, wist je misschien... Lees meer

Kleurrijke huizen in Bo Kaap in Kaapstad, Zuid-Afrika

Wat te doen in Kaapstad I tips & bezienswaardigheden
Helemaal in het zuiden van het Afrikaanse continent ligt Kaapstad,... Lees meer

Typische Mexicaanse gerechten

Typische Mexicaanse gerechten en drankjes
Tijdens een rondreis Mexico zullen je smaakpapillen continu geprikkeld worden.... Lees meer

Volg ons en blijf op de hoogte van onze reisverhalen!