Zoover winnaar Beste verre reizen specialist
  • ANVR
  • SGR
  • Calamiteitenfonds
U bent hier: Home » Wieis333travel » Voorwaarden

Reis voorwaarden

Algemene reisvoorwaarden


Aankomst- en vertrektijd

Volgens internationale regels is op de aankomst dag uw hotelkamer vanaf 16.00 uur beschikbaar. Op dag van vertrek dient u uw accommodatie 's morgens voor 10.00 uur te verlaten. Indien u op de dag van vertrek langer gebruik wilt maken van de kamer dient u dit ter plaatse met de receptie/verhuurder te regelen. Voor prijs en beschikbaarheid aanvaarden wij geen verantwoordelijkheid.

Aansprakelijkheid
Degene die een reis boekt voor (ook) andere deelnemers is hoofdelijk aansprakelijk voor alle anderen die hij/zij aanmeldt. Ten aanzien van minderjarige reizigers moet worden aangetoond dat ouders/voogden toestemming hebben gegeven.

Badkamer
De inrichting is vaak niet zoals u thuis gewend bent. In de badkamer is het niet altijd mogelijk een douchekop op te hangen en soms ontbreekt het douchegordijn of is het door kalk en zeep aangetast. Door de invloed van geringe ventilatie, vocht, zeep, shampoo e.d. kan het voorkomen dat er zwarte plekken ontstaan. Dit houdt echter niet in dat de badkamer dan ook vuil is.

Balkon
Ondanks het feit dat vele kamers over een balkon beschikken en hiervoor vaak een toeslag betaald wordt, dient u er rekening mee te houden dat de balkons in de meeste gevallen te weinig ruimte bieden om er uitgestrekt op te liggen/zonnen. Vaak is een balkon slechts enkele vierkante meters groot. Voor de afmetingen van balkons kunnen wij geen verantwoordelijkheid aanvaarden.

Bedden
Bedden en matrassen zijn vaak niet zoals u thuis gewend bent; meestal zijn ze slapper en veren ze verder door. Ook zijn de bedden en matrassen veelal niet langer dan 1.90 m. De 2-persoonsmatrassen kunnen bestaan uit een groot matras of 2 enkele matrassen. Hier hebben wij geen invloed op.

Bouwactiviteiten
Van grote en geplande bouwactiviteiten of renovaties in een accommodatie worden wij van tevoren op de hoogte gesteld. Op het moment van uw reservering wordt u hierover geïnformeerd via onze website. Mocht de informatie later pas bekend worden, zult u hiervan een apart bericht van ons ontvangen. Het kan echter ook voor komen dat er buiten uw accommodatie bouwactiviteiten of wegwerkzaamheden plaatsvinden. Voor het eventuele ongerief en ongemak veroorzaakt door werkzaamheden buiten uw accommodatie, kan 333TRAVEL of de door u geboekte accommodatie geen verantwoordelijkheid aanvaarden.

Excursies ter plaatse
Genoemde, lokaal te boeken excursies en/of andere ter plaatse geboekte excursies worden buiten de invloedsfeer van 333TRAVEL aangeboden. 333TRAVEL of haar vertegenwoordiger in het buitenland publiceert en bemiddelt uit serviceoverwegingen. Plaatselijke agenten zijn aansprakelijk en verantwoordelijk voor de uitvoering van deze excursies. Voor eventuele schade en/of gevolgschade door ontstane ongelukken aanvaarden wij geen verantwoordelijkheid.

De lokale excursies zijn altijd onder voorbehoud van voldoende deelname en afhankelijk van condities en seizoensinvloeden. Indien excursies bij de reis zijn inbegrepen, dan geldt dit niet voor evt. entree- en gidsgelden, tenzij dit nadrukkelijk anders staat aangegeven. Bij sommige reizen zal de reisleider u voorstellen een officiële gids te bespreken. De kosten van deze gids worden over de deelnemers verdeeld.

1-persoonskamer
In veel hotels zijn 1-persoonskamers schaars. Ondanks dat u voor dit kamertype een toeslag dient te betalen, is de kamer vaak iets minder van kwaliteit qua grootte, ligging en/of faciliteiten dan een 2-persoonskamer. Dit is helaas een internationaal gegeven, waarop wij geen invloed hebben.

2-/3-/4-persoonskamers
Boekt u één kamer met 3 of 4 personen, dan verblijft u veelal in een 2-persoonskamer waarin een extra bed (opklapbed, bedbank, matras op de grond of bijzetbed) is geplaatst. Houdt u er rekening mee dat het comfort van een extra bed veelal minder is dan van de overige bedden. De loop- en leefruimte wordt hierdoor beperkt. Om computer technische redenen kan er een 3- of 4-persoonskamer op uw voucher staan, terwijl u voor 2 personen hebt gereserveerd. Ter plaatse zult u dan toch een 2-persoonskamer krijgen.

Feestdagen/openingstijden
Ook in het buitenland zijn diverse nationale, regionale en lokale feestdagen. Het is mogelijk dat gedurende uw verblijf, rondreis, fly-drive etc. in het betreffende land een feestdag of speciale gelegenheid wordt gevierd en dat hierdoor winkels, musea of andere bezienswaardigheden niet voor publiek toegankelijk zijn of beperkte openingstijden hebben. Ook kan er een beperkte dienstregeling gelden voor het openbaar vervoer. Wij kunnen hiervoor geen verantwoordelijkheid aanvaarden.

Geluidsoverlast
Als u een accommodatie boekt in het centrum van een grotere stad of badplaats, dan krijgt u ook te maken met verkeersdrukte en het geluid van buitenrestaurants, bars en discotheken. Vooral in het hoogseizoen is dit niet te voorkomen. Als u dit niet wilt, dan adviseren wij u om buiten het hoogseizoen te reizen, al is het geluid in de grotere toeristencentra ook dan niet altijd te voorkomen. Ook kan het voorkomen dat de vereiste ventilatieapparatuur en de grote airconditioners die in het (omringende) gebouw geplaatst zijn, lawaai produceren. Wij hebben hierop helaas geen invloed.

Gezondheid
De standaard van hygiëne laat in de pas ontwikkelde toeristengebieden, maar ook in de al langer bekend staande gebieden, wel eens te wensen over. Het is dan ook uw eigen verantwoordelijkheid om hier rekening mee te houden en kritisch te zijn met datgene wat u eet en drinkt. Voor de hier aangeboden bestemmingen gelden mogelijk adviezen, respectievelijk voorschriften op het gebied van de gezondheid. Voor informatie verwijzen wij u naar uw huisarts of de GG & GD. Indien u regelmatig medicamenten dient te gebruiken, doet u er verstandig aan een kopie van het recept bij u te hebben, zodat de medicamenten bij verlies toch in het buitenland gekocht kunnen worden. Indien u een lichamelijk ongemak hebt, is het verstandig om u via uw reisbureau goed te laten voorlichten over de faciliteiten en de bereikbaarheid van de accommodatie.

Hotelwijzigingen
Bij (rond) reizen bestaat altijd de mogelijkheid dat in een vrij laat stadium vooraf of zelfs tijdens de reis door technische en/of organisatorische redenen een of meerdere hotelwijzigingen worden doorgevoerd.

Juiste naam
De volledige voor- en achternaam op uw vliegticket dienen overeen te komen met de namen in uw paspoort. Indien blijkt, dat beide documenten niet gelijk zijn, heeft de luchtvaartmaatschappij het recht u te weigeren. 333TRAVEL is niet aansprakelijk voor kosten voortvloeiend uit het opnieuw moeten afgeven van vliegtickets of de gevolgen van een eventuele weigering.

Let op: Kinderen dienen over een eigen reisdocument te beschikken.

Lokale bussen
Voor de excursies en rondreizen maken wij gebruik van lokale touringcars. Deze voldoen zoveel mogelijk aan de ANVR-standaard. Voor de verre bestemmingen geldt dat bij een klein aantal deelnemers een minivan (max. 8 personen) wordt ingezet.

Ongedierte
Op onze (sub)tropische bestemmingen kan het klimaat ook wat ongedierte met zich meebrengen. Insecten, muggen, vliegen en kakkerlakken komen in warme landen nu eenmaal voor. Ze zijn ongevaarlijk en hebben niets te maken met het niveau van de hygiëne. Ook komen in bosrijke gebieden muizen e.d. voor. Helaas kan 333TRAVEL geen enkele verantwoordelijkheid hiervoor accepteren.

Onvolkomenheden
Het kan altijd gebeuren dat u op uw bestemming of tijdens de reis, een tekortkoming in de uitvoering van de reisovereenkomst constateert. Mocht dit gebeuren, meld uw klacht dan direct aan de betrokken dienstverlener, reisleiding of plaatselijke vertegenwoordiging, zodat men tijdig of misschien direct een oplossing kan vinden. Indien de tekortkoming of klacht toch niet naar tevredenheid kan worden opgelost, vraag dan om een schriftelijke verklaring en neem direct contact op met ons hoofdkantoor. Wij staan 24 uur per dag voor u klaar! Indien u de tekortkoming vanaf uw bestemming niet zoals omschreven hebt gemeld, kunnen wij achteraf helaas uw klacht niet in behandeling nemen. U dient uw klacht schriftelijk en uiterlijk tot 1 maand na uw terugkeer in Nederland aan ons voor te leggen. Een klacht die niet tijdig wordt ingediend, kan niet in behandeling worden genomen, zie artikel 17, lid 2 van de ANVR-Reisvoorwaarden.

Overmacht
Voor werkonderbrekingen, stakingen etc., die lokaal of regionaal worden georganiseerd en een negatieve invloed hebben op uw vakantie, kunnen wij geen verantwoordelijkheid aanvaarden. In deze overmacht situaties staan ook wij machteloos.

Preferenties en essenties
Mocht u speciale wensen, of preferenties hebben ten aanzien van het gepubliceerde reisaanbod, dan kunt u deze bij boeking doorgeven (max. 2). Deze preferenties worden ter kennisgeving doorgegeven aan de desbetreffende instantie. Aan preferenties kunt u daarom geen rechten ontlenen. Mocht uw wens van essentieel belang zijn dan dient u uw wens als essentie door te geven. De haalbaarheid van een essentie wordt door ons gecontroleerd en vormt een aanvullende bepaling op de reisovereenkomst.

Voor een essentie moeten wij € 25,- in rekening brengen. Mocht een essentie door de betrokken dienstverlener niet gehonoreerd kunnen worden, dan blijft een bedrag van € 15, - aan administratiekosten verschuldigd. Bij gebruik van een rolstoel, rollator etc. is het de verplichting van de boeker om zich ervan te overtuigen of een accommodatie, de transfer of een reis geschikt is voor deelname hieraan. Immers het is voor ons niet zonder meer in te schatten of deelname haalbaar is.
Is hierbij sprake van een essentie, dan zullen voor de aanvraag hiervan de kosten worden doorbelast. Indien assistentie nodig is, dan dient dit eveneens te worden aangevraagd als essentie.

Indiciatieprijzen op de website
Op onze website staan tienduizenden prijzen vermeld bij onze individuele rondreizen, strandvakanties, startpakketten, ticketplus, bouwstenen, losse hotels. De genoemde prijzen zijn indicatieprijzen. Deze prijzen worden manueel ingevoerd en zoveel mogelijk aangepast. Echter, met alle dagelijkse steeds wisselende prijzen is het onmogelijk elke prijs actueel te vermelden. Om deze reden werken we met zogenaamde indicatieprijzen.
Zodra u een boeking maakt zullen wij er alles aan doen om u de reis te leveren tegen de genoemde prijs. Echter, de kans bestaat dat het tarief omhoog of omlaag gaat afhankelijk van de actuele tarieven van de airline en hotel(s). U wordt te allen tijde eerst geinformeerd over de mogelijke verhoging of verlaging en pas na uw akkoord is de boeking defintief.

Prijswijziging
Wij behouden ons het recht voor om de reissom te wijzigen in de gevallen als genoemd in artikel 4 van de ANVR-Reisvoorwaarden. Bij uitkomst van een nieuw programma vervallen voor de over lopende periode de prijzen van het oude programma. Wijzigingen in lokale prijzen en toeslagen komen veelvuldig voor. Lokale belastingen, parkeerkosten, toegang tot musea, zwembaden, openbaar vervoer etc. worden soms verhoogd. Hiervoor kunnen we geen verantwoordelijkheid voor aanvaarden. Alle gepubliceerde prijzen zijn daarom onder voorbehoud en gelden slechts als richtprijs.

Reisbescheiden
Circa 10 dagen voor vertrek ontvangt u de reisbescheiden. Bij uw reisbescheiden vindt u extra reisinformatie met nuttige tips die uw vakantie nog geslaagder zullen maken. Tevens ontvangt u een hotellijst, zodat de achterblijvers beschikken over de adresgegevens van uw accommodatie(s), opdat u altijd bereikbaar blijft.

Reisduur/Verzekeringen
De reisduur staat vermeld in hele dagen. Ondanks de mogelijkheid dat u b.v. laat op de avond vertrekt en/of vroeg in de ochtend terugkeert, tellen deze dagen toch mee in de totale reisduur. Dit wordt zo vermeld i.v.m. de af te sluiten reisverzekering. Wij adviseren u om een goede reisbagage-, ongevallen- en annuleringsverzekering af te sluiten.

Reisprogramma
Indien er wijzigingen m.b.t. informatie of vervoers- en accommodatieprijzen optreden, zullen wij u daarover informeren. Geplaatste foto’s dienen om een impressie te geven van de vakantiebestemming. Voor door derden uitgegeven foto’s, folders en voorlichtingsmateriaal kunnen wij geen verantwoordelijkheid aanvaarden. De prijzen van en informatie over ter plaatse te boeken excursies, entreeprijzen, openbare voorzieningen etc. werden in oktober voor het winterseizoen en in april voor het zomerseizoen verstrekt.
Het kan dus zijn dat hierin inmiddels iets is veranderd; dergelijke veranderingen vallen (net zoals tussentijdse acties) buiten onze verantwoordelijkheid. Dit geldt ook voor het sluiten van zwembaden, sauna’s of andere openbare gelegenheden en voor tussentijdse verbouwingen in de door u geboekte accommodatie. Ook kan het voorkomen dat in voor- en naseizoen bepaalde voorzieningen gesloten zijn. Hiervoor aanvaarden wij geen aansprakelijkheid.

Reserveringskosten
Op alle boekingen hanteren wij reserveringskosten van € 15, - per persoon (met een minimum van € 30,-), ongeacht of u een gepubliceerde standaard pakketreis uit deze brochure boekt of een volledig zelf samengestelde reis.

Sterrenaanduiding
Het gebruik van sterrenaanduidingen geeft de lezer en onszelf enig houvast over de combinatie van kwaliteit en faciliteiten voor een bepaalde accommodatie. De sterrentoewijzing wordt in de regel gedaan door de lokale toeristen-/hotelorganisatie aan de hand van lokale normen en standaards van het land of de regio. Hiervoor bestaat echter geen internationale regel. Hierdoor kan een hotel met 3 sterren in het ene land sterk verschillen van een 3-sterrenhotel in een ander land. Zelfs verschillen per land zijn mogelijk en daardoor zijn vergelijkingen moeilijk te maken. Wij kijken altijd kritisch naar de sterren van een accommodatie en wijzigen, indien noodzakelijk, als we menen dat aan een aantal criteria niet wordt voldaan. Het kan voorkomen dat in de loop van een jaar de kwaliteit en de faciliteiten wijzigen, waardoor de betreffende classificatie aangepast zou moeten worden. Voor tussentijdse wijzigingen kunnen wij echter niet verantwoordelijk worden gehouden.

Toeslagen voor vertrek
Zolang niet de gehele reissom is voldaan, heeft de reisorganisator het recht om tot 20 dagen voor de dag van vertrek (bij eigen-vervoerreizen voor de aankomstdatum van het eerst geboekte verblijf) de reissom te verhogen in verband met wijzigingen in de vervoerskosten (met inbegrip van brandstofkosten), de verschuldigde belastingen, heffingen en de toepasselijke wisselkoersen. De reisorganisator zal daarbij aangeven op welke wijze de verhoging is berekend. Bedoelde wijzigingen zullen ook aanleiding geven tot verlaging van de reissom, tenzij dit, gelet op de daaraan verbonden kosten, in redelijkheid niet van de reisorganisator kan worden gevergd. De reisorganisator zal de reiziger aangeven op welke wijze de verlaging is berekend.

Toeslagen na vertrek
Door onvoorziene situaties kunnen er ter plaatse toeslagen van regeringen, luchthavenautoriteiten i.v.m. uitbreidingen, veiligheidsheffingen, brandstoftoeslagen wegens verhoging van kerosine- en dieselprijzen, vertrekbelastingen en andere te introduceren belastingen en heffingen vanwege calamiteiten, oorlogen, weersomstandigheden etc. doorbelast worden.

Uitvoering programma
Door onvoorziene omstandigheden kan het voorkomen dat de uitvoering van het reisprogramma enigszins afwijkt van het hier gepubliceerde programma. Wijzigingen in het programma zijn daarom voorbehouden. Wij vragen hiervoor uw begrip.

Vergissingen
Kennelijke fouten en vergissingen binden ons niet. Wij behouden ons het recht voor deze middels errata via uw reisagent of via onze website te corrigeren.

Vertragingen
Helaas worden luchtreizigers meer en meer geconfronteerd met vertragingen. Deze kunnen ontstaan door het drukke luchtverkeer op Europees niveau, stakingen en/of stiptheidsacties, extra veiligheidscontroles, weersomstandigheden, technische redenen of te laat gearriveerde medepassagiers. Wij kunnen hiervoor echter geen aansprakelijkheid aanvaarden en evenmin voor het missen van aansluitend vervoer, afhalers en voor extra kosten. Deze gemaakte kosten zijn voor uw eigen rekening. Bij het in ontvangst nemen van de vliegtickets accepteert u de condities van vervoer waaronder de luchtvaartmaatschappijen de vluchten uitvoeren.

Verwachtingen
Een vakantie in het buitenland betekent andere mensen en gewoonten, een andere cultuur, ander eten. Kortom: anders dan thuis. Dat is één van de aantrekkelijke kanten van vakantie, maar ook een aspect om bij uw vakantieverwachtingen rekening mee te houden. Voorkom verrassingen en bereid u zo goed mogelijk voor door veel over uw bestemming te lezen in reisboeken. Indien u kiest voor een eenvoudige accommodatie, kunt u natuurlijk geen vijfsterrenhotel verwachten. Ook moet u rekening houden met de mogelijkheid van bouwactiviteiten in de omgeving van uw accommodatie of op de bestemming.

Seizoen verschillen kunnen zowel de faciliteiten van de accommodatie als de directe omgeving beïnvloeden. In het voorseizoen (april en mei) of naseizoen (september en oktober) kan dit een rol spelen. We kunnen onmogelijk de lokale situatie beoordelen omdat deze afhankelijk is van de bezettingsgraad van lokale accommodaties, regio, weersomstandigheden etc. Eigenaren van accommodaties en overheid kunnen zonder meer wijzigingen en aanpassingen doen. Wij kunnen hiervoor geen aansprakelijkheid aanvaarden.

Verzorging
Voor de accommodaties gelden de volgende maaltijd regelingen:
Logies: alleen overnachting is inbegrepen.
Logies en ontbijt: overnachting en ontbijt zijn inbegrepen.
Halfpension: overnachting, ontbijt en diner zijn inbegrepen
(ingaande vanaf het diner op de eerste t/m het ontbijt op de laatste dag).
Volpension: overnachting, ontbijt, lunch en diner zijn inbegrepen
(ingaande vanaf het diner op de eerste t/m de lunch op de laatste dag).

U dient er rekening mee te houden dat voor het ontbijt in andere landen vaak andere maatstaven gelden. Alleen brood, boter, tomaat, jam en een glas verdund vruchtensap zijn vaak heel gewoon. Veel hotels bieden een continentaal ontbijt dat bestaat uit koffie/thee, broodjes of croissants met boter en jam en soms met kaas. Bij een ontbijtbuffet kunt u daarnaast meestal ook rekenen op yoghurt, fruit, vlees en eieren. Bij een continentaal ontbijtbuffet ontbreken de eieren en de warme gerechten.

Accommodatie verschaffers kunnen de maaltijdservice van buffetservice naar tafel bediening of omgekeerd wijzigen. A la carte maaltijden zijn nooit in de prijs inbegrepen; er is altijd sprake van een standaardbuffet of menumaaltijden. In veel landen is het aanbod of de diversiteit van groente, vlees of fruit bij de maaltijd beperkt en hanteert men hiervoor andere normen dan wij gewend zijn.

Sommige reizen hebben een afwijkende maaltijdverzorging; dit vindt u dan terug in de prijstabel. Het kan gebeuren dat door omstandigheden, zoals vroege en/of late vertrektijden, vertraging etc., u helaas geen gebruik kunt maken van de maaltijd(en) op de eerste en/of laatste dag. 333TRAVEL kan hiervoor helaas geen aansprakelijkheid aanvaarden.

Vluchtinformatie
Bij boeking worden over het algemeen de geplande indicatieve vluchttijden vermeld. Deze tijden zijn echter altijd onder voorbehoud van wijziging. De definitieve tijden vindt u in uw ticket. U dient minimaal 3 uur voor vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Te late aankomst op de luchthaven (ook door omstandigheden buiten uw schuld, zoals file, treinvertraging, autopech etc.) kan uitsluiting van uw vakantie betekenen. Alle daaruit voortvloeiende kosten (b.v. alternatief vervoer) zijn voor eigen rekening. Het missen van het vliegtuig geeft geen recht op enige restitutie.

Tot op de dag van vertrek kunnen onvoorziene omstandigheden ertoe bijdragen dat zowel de luchtvaartmaatschappij alsook het type toestel, de route, de luchthaven of de tijd alsnog wijzigen. 333TRAVEL kan hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld.

De aangekondigde beperkingen voor het vliegverkeer kunnen leiden tot veranderingen in de plaats (luchthaven), vluchtdagen, vertrek- en aankomsttijden, evenals tot aanpassingen in de reissommen. Indien overheden besluiten tot een verhoging van de luchthavenbelasting zijn wij genoodzaakt deze aan u door te berekenen. Het is daarom noodzakelijk dat u uw vlucht herbevestigt. Meer informatie hierover vindt u in uw reisbescheiden. Bij excursies en rondreizen kan een wijziging consequenties hebben voor het programma op de eerste of laatste dag.

U mag maximaal 20 kg bagage per persoon meenemen, evenals één stuk handbagage (max. 5 kg). Eventuele extra’s die u wenst mee te nemen, zoals fietsen, golfuitrusting etc. vallen voortaan binnen de bagagevrijdom van 20 kg. Overbagage dient u op de luchthaven te betalen.

Wijziging, in-de-plaatsstelling en annulering
De voorwaarden voor wijziging, in-de-plaatsstelling en annulering door de reiziger vindt u in de ANVR-Reisvoorwaarden (artikel 7, 8 en 9). Wellicht ten overvloede wijzen we erop, dat wijzigingen in principe mogelijk zijn tot 28 dagen voor vertrek ad € 27, - per boeking.
Daarnaast worden de eventuele kosten van betrokken dienstverleners in rekening gebracht. Indien het vervoer en verblijf als losse segmenten worden aangeboden, zijn de desbetreffende annuleringsvoorwaarden van toepassing. Al het luchtvervoer in onze reizen vindt plaats per lijndienst, derhalve gelden altijd de annulerings- en wijzigingsvoorwaarden van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij.
Na het printen van het vliegticket of uitgifte e-ticket worden altijd annulerings- of wijzigingskosten in rekening gebracht.

Copyright © juni 2015 - 333TRAVEL BV

ANVR boekingsvoorwaarden


ANVR-Boekingsvoorwaarden 2016 - Geldend voor boekingen vanaf 1 april 2016.

INHOUD
Artikel 1 Inleidende bepalingen
Artikel 2 De opdracht in het algemeen
Artikel 3 De reserveringsopdracht
Artikel 4 Betalingen
Artikel 5 Aansprakelijkheid
Artikel 6 Documenten
Artikel 7 Rente en incassokosten
Artikel 8 Klachten
Artikel 9 Geschillen
Artikel 10 Nakomingsgarantie

Artikel 1 Inleidende bepalingen
1. In deze ANVR-Boekingsvoorwaarden wordt verstaan onder:

Reisagent: degene die in de uitoefening van zijn bedrijf adviseert, informeert en bemiddelt
bij de totstandkoming van overeenkomsten op het gebied van reizen.
Dienstverlener: de vervoerder, accommodatieverschaffer, reisorganisator en/of andere
dienstverleners op het gebied van reizen, , met wie de
reiziger een overeenkomst aangaat en die, met inachtneming van de toepasselijke
voorwaarden, verantwoordelijk is voor de uitvoering van de dienst.
Reiziger:
a. de opdrachtgever (aanmelder), of
b. anderen dan de opdrachtgever namens wie de opdrachtgever een overeenkomst sluit en die deze overeenkomst aanvaardt.
Opdracht: de overeenkomst tussen de reiziger en de reisagent, waarbij de reisagent zich
tegenover de reiziger verbindt diensten te verlenen op het gebied van reizen.
Werkdagen: maandag tot en met vrijdag van 09:00 uur tot 17:30 uur en zaterdag van 10:00 uur tot 16:00 uur, uitgezonderd in Nederland erkende feestdagen, tenzij de reisagent uitdrukkelijk aangeeft dat voor hem andere openingstijden gelden.
Boekingskosten: Het bedrag dat de reisagent in rekening brengt voor zijn dienstverlening
2. De ANVR-reisagent (of het boekingskantoor) is een dienstverlener op het gebied van reizen. Hij kan informeren, adviseren en reserveringen maken. De reisagent verleent deze diensten in opdracht van de reiziger. De ANVR-Boekingsvoorwaarden zijn van toepassing op alle vormen van dienstverlening van de reisagent. Hierop zijn enkele uitzonderingen.
3. Als de reiziger een reis boekt van een ANVR-reisorganisator, waarop de ANVR-Reisvoorwaarden van toepassing zijn, dan gelden deze ANVR-Reisvoorwaarden voor het hele traject: van advisering tot en met de uitvoering van de pakketreis. Als de reisagent zelf, op eigen naam reizen organiseert, of reizen verkoopt van een touroperator die niet in Nederland is gevestigd, wordt hij voor die reis aangemerkt als reisorganisator. Ook op die reis zijn de ANVR-Reisvoorwaarden van toepassing.
4. De reisagent kan een reservering voor de reiziger maken. Hij brengt dan een overeenkomst tot stand tussen de reiziger en de door de reiziger gekozen dienstverlener. De reisagent is zelf geen partij bij de uiteindelijke overeenkomst. Hij kan bijvoorbeeld reserveringen maken voor losse vliegtickets, treinkaartjes, theatertickets en hotelkamers, en verzekeringen voor de reiziger afsluiten.
5. De reiziger heeft geen herroepingsrecht met betrekking tot de in zijn opdracht door de reisagent gemaakte reserveringen waarop deze ANVR-boekingsvoorwaarden
van toepassing zijn.
6. De reisagent is niet aansprakelijk voor de juiste uitvoering van de via hem gereserveerde diensten. Hierop zijn de leveringsvoorwaarden van de betrokken dienstverlener, bijvoorbeeld de luchtvaartmaatschappij of hotelier, van toepassing. De reisagent is uiteraard wel verantwoordelijk voor een zorgvuldige uitvoering van de door hem zelf verleende diensten, zoals voor juiste advisering en een correcte afhandeling van de reservering.
7. De reisagent kan, voor het verlenen van zijn diensten, een bedrag in rekening brengen mits de hoogte hiervan van tevoren aan de reiziger bekend is gemaakt.

Artikel 2 De opdracht in het algemeen
1. De inhoud van de opdracht kan onder meer bestaan uit het informeren en adviseren van de reiziger, alsmede het ten behoeve van de reiziger zo mogelijk reserveren van de door hem gewenste diensten.
2. De opdrachtgever is jegens de reisagent en dienstverlener gebonden na het verstrekken van de opdracht, ongeacht of een bevestiging direct wordt meegegeven.
3. De (opdracht-)bevestiging zal in het algemeen direct aan de opdrachtgever kunnen worden meegegeven, in welk geval deze bevestiging geldt als bewijs voor de in de bevestiging omschreven overeenkomst.
4. In het geval de opdrachtbevestiging niet onmiddellijk kan worden meegegeven en door de reisagent wordt nagezonden, kan de opdrachtgever binnen twee werkdagen na ontvangst van de opdrachtbevestiging alsnog bezwaar aantekenen tegen de opdrachtbevestiging. Indien geen bezwaar wordt aangetekend geldt de opdrachtbevestiging als bewijs voor het bestaan van de overeenkomst en de inhoud daarvan. Een en ander laat onverlet de mogelijkheid voor de opdrachtgever om tegenbewijs te leveren.
5. Bij boeking via internet richt de reisagent het boekingsproces zodanig in dat de reiziger er vóór de reservering op gewezen wordt dat hij een overeenkomst aangaat. Door de bevestiging van de boeking door de reisagent is de reiziger aan deze overeenkomst gebonden.
6. De opdrachtgever is jegens de reisagent aansprakelijk voor de verplichtingen die voortvloeien uit de overeenkomst en jegens de dienstverlener voor de verplichtingen die die voortvloeien uit de overeenkomst met deze dienstverlener. De overige reizigers zijn voor hun aandeel in de opdracht aansprakelijk.

Artikel 3 De reserveringsopdracht
1. Informatieplicht opdrachtgever

De reiziger verstrekt tijdig voor het verstrekken van de opdracht alle gegevens omtrent hemzelf en de door hem aangemelde reizigers die van belang kunnen zijn voor de uitvoering van de opdracht. Daartoe behoren in ieder geval zijn mobiele telefoonnummer(s) en e-mailadres(sen). 3

De reiziger vermeldt tevens bijzonderheden omtrent zijn eigen lichamelijke en geestelijke toestand alsmede die van zijn medereizigers die van belang kunnen zijn voor de uitvoering van de diensten.
2. Prijswijzigingen

De reisagent kan de prijzen van de op verzoek van de reiziger gereserveerde diensten niet garanderen. Deze prijzen kunnen conform de voorwaarden van de dienstverlener worden gewijzigd. De reisagent staat daar buiten en draagt hier geen verantwoordelijkheid voor. Deze wijzigingen zullen zo spoedig mogelijk worden doorgegeven en doorberekend.
3. Annuleringen/wijzigingen door de opdrachtgever

Eventuele wijzigingen in de verstrekte opdracht(en), of annuleringen van gereserveerde diensten kunnen alleen op werkdagen en alleen op verzoek van de opdrachtgever plaatsvinden. Indien op verzoek van de opdrachtgever een wijziging wordt aangebracht in reeds gemaakte reserveringen of ingeval gereserveerde diensten worden geannuleerd zullen de daaraan verbonden kosten in rekening worden gebracht indien deze kosten tijdig – voorafgaand aan het definitief worden van de wijziging - aan de reiziger worden medegedeeld. Dat kunnen naast de door de dienstverlener in rekening gebrachte annulerings- of wijzigingskosten, ook zijn de kosten die de reisagent moet maken om de wijziging of annulering tot stand te brengen.
4. Alle mededelingen van de reisagent zullen uitsluitend worden gericht aan de opdrachtgever.

Artikel 4 Betalingen
1. De verschuldigde bedragen dienen op een door de reisagent aan te geven wijze en binnen de aangegeven termijn te zijn voldaan. De reisagent is bevoegd – zo nodig in naam en voor rekening van de desbetreffende dienstverlener(s) – de verschuldigde bedragen te incasseren.
2. De reisagent kan bij het verstrekken van de opdracht(en) een aanbetaling verlangen, welke in ieder geval niet hoger zal zijn dan conform de voorwaarden van de (eventueel) betrokken dienstverlener(s), vermeerderd met de boekingskosten. Als de reisagent een aanbetaling verlangt, maakt hij de hoogte hiervan voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst aan de opdrachtgever bekend.
3. Het restant van het verschuldigde dient uiterlijk op de in de bevestiging c.q. factuur, genoemde datum door de reisagent te zijn ontvangen. Bij eventuele afwijkingen tussen bevestiging en factuur geldt de bevestiging.
4. Indien de (aan)betaling niet of niet tijdig geschiedt, zendt de reisagent na het verstrijken van die datum een kosteloze betalingsherinnering en geeft de reiziger de gelegenheid binnen veertien dagen na ontvangst van deze betalingsherinnering het openstaande bedrag alsnog te betalen Indien betaling ook dan uitblijft is de reiziger in verzuim en word(t) (en) de overeenkomst(en) geacht te zijn geannuleerd, tenzij de voorwaarden van de (eventueel) betrokken dienstverlener(s) anders voorschrijven. De reisagent heeft het recht de aan de annulering verbonden kosten in rekening te brengen of te verrekenen met de ontvangen aanbetaling(en). Als de reis binnen 14 dagen voor vertrek wordt gereserveerd en niet tijdig wordt betaald treedt het verzuim onmiddellijk in.
5. Eventuele restituties geschieden uitsluitend aan de opdrachtgever.

Artikel 5 Aansprakelijkheid
1. De reisagent zal bij zijn werkzaamheden de zorg van een goede opdrachtnemer in acht nemen.
2. De reisagent aanvaardt geen aansprakelijkheid voor handelingen en/of nalatigheden van de betrokken dienstverlener(s), noch voor de juistheid van de door deze dienstverlener(s) verstrekte informatie. De reisagent draagt geen verantwoordelijkheid voor foto's, folders, advertenties, websites en andere informatiedragers voor zover onder verantwoordelijkheid van derden opgesteld of uitgegeven.
3. Voor zover de reisagent zelf toerekenbaar te kort schiet en de reiziger daardoor schade lijdt (daaronder begrepen schade wegens gederfd reisgenot), is de aansprakelijkheid van de reisagent beperkt tot maximaal 3 X de waarde van door de reisagent gefactureerde diensten.
4. De aansprakelijkheid voor schade waartegen de reiziger is verzekerd (bijvoorbeeld door middel van het sluiten van een reis- en/of annuleringskostenverzekering dan wel ziektekostenverzekering) en voor schade die de reiziger lijdt in het kader van de uitoefening van een beroep of bedrijf (daaronder begrepen schade door het missen van aansluitingen en/of het niet tijdig op de plaats van bestemming aankomen), wordt uitgesloten.
5. De reisagent is verantwoordelijk voor aantoonbare toezeggingen van zijn personeel.
6. De in dit artikel opgenomen uitsluitingen en beperkingen van aansprakelijkheid gelden mede ten behoeve van het personeel van de reisagent.

Artikel 6 Documenten
1. Uiterlijk bij de totstandkoming van de overeenkomst zal door de reisagent algemene op de Nederlandse nationaliteit afgestemde informatie betreffende paspoorten, visa en eventuele formaliteiten op gezondheidsgebied aan de reiziger worden verstrekt.
2. De reiziger is zélf verantwoordelijk om bij de betrokken autoriteiten de nodige aanvullende informatie in te winnen en tevens tijdig voor vertrek na te gaan of de eerder verkregen informatie intussen niet is gewijzigd.
3. De reiziger is zelf verantwoordelijk voor het bij zich hebben van de benodigde documenten, zoals een geldig paspoort, of, waar toegestaan, een identiteitskaart en de eventueel vereiste visa, bewijzen van inentingen en vaccinaties, rijbewijs en groene kaart.
4. Indien de reiziger de reis niet (geheel) kan maken wegens het ontbreken van enig (geldig) document, komt zulks met alle daaraan verbonden gevolgen voor zijn rekening, tenzij de reisagent heeft toegezegd voor dat document te zullen zorgen en het ontbreken daarvan hem kan worden toegerekend, of de reisagent tekort is geschoten in zijn in lid 1 bedoelde informatieverplichting.
5. Door of vanwege de reisagent kan de reiziger informatie worden verstrekt over de mogelijkheid tot het afsluiten van een annuleringskostenverzekering en een reisverzekering.

Artikel 7 Rente en incassokosten
1. De reiziger die niet tijdig heeft betaald, is over het verschuldigde bedrag vanaf de datum van verzuim rente verschuldigd. De hoogte van deze rente is:
• Voor betalingen met betrekking tot de door de reisagent verrichte Opdracht: de wettelijke rente
• Voor betalingen met betrekking tot de door de dienstverlener (te) verrichte(n) diensten: de wettelijke rente, of als de dienstverlener een ander rentepercentage in rekening brengt, dit laatstgenoemde percentage, mits de reisagent dit percentage, of de vindplaats hiervan, voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst aan de reiziger heeft meegedeeld.
2. Voorts is de reiziger na aanmaning gehouden tot vergoeding van de buitengerechtelijke kosten. Deze bedragen 15% over reissommen tot € 2.500,00; 10% over de daaropvolgende € 2.500,00 en 5% over de volgende € 5.000,00 met een minimum van € 40,00. De reisagent kan ten voordele van de reiziger afwijken van genoemde bedragen en percentages.

Artikel 8 Klachten
1. Klachten over een door de reisagent gemaakte reservering en/of over door de reisagent verstrekte adviezen en informatie, moeten binnen twee maanden na kennisname door de reiziger van de feiten waarop de klacht betrekking heeft, bij de reisagent worden ingediend.
2. De reisagent zal uiterlijk één maand na ontvangst van de klacht schriftelijk een inhoudelijke reactie geven.

Artikel 9 Geschillen
1. a. Als de klacht niet tijdig tot tevredenheid wordt opgelost, of als ter zake geen genoegdoening wordt verschaft, kan de reiziger desgewenst uiterlijk binnen 12 maanden na de datum van indiening van zijn klacht bij de reisagent het geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Reizen, Postbus 90600, 2509 LP te Den Haag (www.sgc.nl). De Commissie behandelt uitsluitend klachten van natuurlijke personen die niet handelen in de uitoefening van een beroep of bedrijf.

b. De Geschillencommissie doet een uitspraak onder de voorwaarden, vastgelegd in het desbetreffende reglement. De beslissing van de Geschillencommissie geschiedt bij wege van een partijen bindend advies. Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd. c. Het Nederlands recht is van toepassing op de overeenkomst van opdracht, tenzij op grond van dwingende regels ander recht van toepassing is. d. De reiziger die geen gebruik wenst te maken van de onder “a” genoemde bindende adviesprocedure heeft het recht zich tot de bevoegde rechter te wenden. Uitsluitend een Nederlandse rechter is bevoegd van deze geschillen kennis te nemen, tenzij op grond van dwingende regels een andere rechter bevoegd is. e. Alle vorderingsrechten verjaren één jaar na afloop van de gereserveerde dienst(en) (of, indien de reis geen doorgang heeft gevonden, één jaar na de oorspronkelijke vertrekdatum).

Artikel 10 Nakomingsgarantie
1. De ANVR staat garant voor de nakoming van de bindende adviezen van de Geschillencommissie Reizen door haar leden, tenzij het lid het bindend advies binnen twee maanden na de verzending ervan, ter vernietiging aan de rechter voorlegt. Deze garantstelling herleeft, indien het bindend advies na toetsing door de rechter in stand is gebleven en het vonnis waaruit dit blijkt, in kracht van gewijsde is gegaan.

2. De garantstelling door de ANVR is beperkt tot € 10.000,- per bindend advies. De ANVR verstrekt deze garantie onder de voorwaarde dat de reiziger die hierop een beroep doet, zijn vordering op grond van het bindend advies tot maximaal het uitgekeerde bedrag aan de ANVR overdraagt (cedeert) gelijktijdig met de honorering van zijn beroep op de nakomingsgarantie.
3. De ANVR verschaft geen nakomingsgarantie voordat ten behoeve van het in behandeling nemen van het geschil door de reiziger is voldaan aan de innamevereisten (betaling klachtengeld, retournering ingevuld en ondertekend vragenformulier en eventuele depotstorting).
4. De ANVR verschaft geen nakomingsgarantie indien, voordat het geschil door de Geschillencommissie Reizen op zitting is behandeld en een eindbeslissing is gewezen, van één van de volgende situaties sprake is: - aan het lid is surséance van betaling verleend of - het lid is failliet verklaard of - de bedrijfsactiviteiten van het lid zijn feitelijk beëindigd.

Bepalend voor deze laatste situatie is de datum waarop de bedrijfsbeëindiging in het Handelsregister is ingeschreven of een eerdere datum, waarvan de ANVR aannemelijk kan maken dat de bedrijfsactiviteiten feitelijk zijn beëindigd.
5. Voor toepassing van de nakomingsgarantie is vereist dat de reiziger daarop schriftelijk een beroep doet bij de ANVR (www.anvr.nl).

Baarn, februari 2016
© Copyright ANVR

ANVR reisvoorwaarden


Deze ANVR-Reis- en Boekingsvoorwaarden zijn in overleg met de Consumentenbond tot stand gekomen in het kader van de SER Coördinatiegroep Zelfregulering en worden periodiek inhoudelijk herzien. De ANVR-Consumentenvoorwaarden 2016 zijn in oktober 2015 geactualiseerd en gelden voor reizen met vertrek vanaf 1 april 2016. U kunt deze voorwaarden ook nalezen op www.anvr.travel.

Inhoudsopgave
Artikel 1. Inleiding
Artikel 2. Informatie van de reisorganisator
Artikel 3. Informatie door de reiziger
Artikel 4. Bevestiging/Herroeping door de reisorganisator
Artikel 5. Wijzigingen door de reisorganisator
Artikel 6. Hulp en Bijstand
Artikel 7. Aansprakelijkheid reisorganisator
Artikel 8. Rechten van de reiziger
Artikel 9. Opzegging door de reiziger
Artikel 10. Betaling
Artikel 11. Verplichtingen van de reiziger
Artikel 12. Klachten
Artikel 13. Geschillen
Artikel 14. Nakomingsgarantie

Artikel 1 Inleiding
1.1. Deze reisvoorwaarden zijn van toepassing op reisovereenkomsten in de zin der wet die de reisorganisator sluit met een of meer reizigers.
1.2. Deze reisvoorwaarden kunnen tevens van toepassing worden verklaard op andere reisdiensten zoals accommodatie; autoverhuur; pendelreizen per bus. Dat dient dan expliciet in de aanbieding te worden vermeld.
1.3. Geen herroepingsrecht na ontvangst definitieve factuur.

Artikel 2 Informatie van de reisorganisator
2.1. De aanbetaling bedraagt 15% van de basisreissom plus eventuele premies van verzekeringen. Het restantbedrag dient 6 weken voor vertrek bij ons binnen te zijn. In sommige gevallen hanteren luchtvaartmaatschappijen / hoteliers strenge betalingsvoorwaarden en kan het zijn dat een onderdeel al volledig (aan)betaald dient te worden. Bij boeking zullen wij u hierover informeren. Boekingen binnen 6 weken voor vertrek dienen per omgaande volledig betaald te worden.
2.2. De reisorganisator kan aan het sluiten van een reisovereenkomst de voorwaarde verbinden dat de reiziger een reisverzekering sluit en kan tevens bewijs daarvan verlangen.
2.3. De reisorganisator draagt geen verantwoordelijkheid voor algemene informatie in foto’s, folders, advertenties, websites en andere informatiedragers, als die door derden zijn opgesteld of uitgegeven.
2.4. Indien de aangeboden reis is opgenomen in een (internet) publicatie van de reisorganisator maken de hierin vermelde gegevens deel uit van de overeenkomst tenzij anders aangegeven.
2.5. Uiterlijk bij de totstandkoming van de overeenkomst zal de reisorganisator de wettelijk voorgeschreven informatie verstrekken. De reiziger is zelf verantwoordelijk om bij de betrokken autoriteiten de nodige aanvullende informatie in te winnen met betrekking tot paspoorten en visaverplichtingen en tevens tijdig voor vertrek na te gaan of de eerder verkregen informatie ondertussen niet is gewijzigd.
2.6. Bij vliegvervoer wordt de identiteit van de uitvoerende luchtvaartmaatschappij zodra deze bij de reisorganisator bekend is aan de reiziger bekendgemaakt, uiterlijk bij het ter beschikking stellen van de reisbescheiden. De definitieve vertrek- en aankomsttijden van vervoersonderdelen van de reis worden vermeld in de reisbescheiden.

Artikel 3 Informatie door de reiziger
3.1. De reiziger verstrekt tijdig voor het sluiten van de overeenkomst alle gegevens omtrent hemzelf en de door hem aangemelde reizigers die van belang kunnen zijn voor het sluiten of de uitvoering van de overeenkomst. Daartoe behoren in ieder geval zijn mobiele telefoonnummer(s) en e-mailadres(sen).
3.2. De reiziger vermeldt bijzonderheden die van belang kunnen zijn voor de goede uitvoering van de reis door de reisorganisator omtrent zijn eigen lichamelijke en geestelijke toestand alsmede omtrent de hoedanigheid of de samenstelling van de door hem aangemelde groep reizigers.
3.3. Indien de reiziger in zijn informatieplicht tekortschiet kan dit tot gevolg hebben dat deze reiziger(s) door of namens de reisorganisator van (verdere) deelname aan de reis wordt (worden) uitgesloten. In dat geval worden alle hiermee gemoeide kosten aan de reiziger in rekening gebracht.
3.4. De reiziger kan zowel om medische redenen als om andere redenen de reisorganisator verzoeken om het reisaanbod te wijzigen. De reisorganisator is niet verplicht aan een dergelijk verzoek gehoor te geven doch als hij dat doet is de reiziger verplicht de aan de wijziging verbonden kosten te vergoeden.

Artikel 4 Bevestiging/Herroeping door de reisorganisator
4.1. De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding door de reiziger van het aanbod van de reisorganisator inclusief de van toepassing verklaarde voorwaarden. Na totstandkoming van de overeenkomst ontvangt de reiziger zo spoedig mogelijk een bevestiging en/of een factuur.
4.2. De reisorganisator kan de reisovereenkomst binnen de in de aanbieding vermelde termijn opzeggen in geval het aantal aanmeldingen kleiner is dan het voorafgaand aan de boeking kenbaar gemaakte vereiste minimum aantal deelnemers.
4.3. Het aanbod van de reisorganisator is vrijblijvend en kan zo nodig door deze ook nog na aanvaarding door de reiziger van het aanbod en eventuele bevestiging door de reisorganisator, worden herroepen. Herroeping wegens correctie van fouten in de berekening van de reissom of van andere fouten is toegestaan. De herroeping dient zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval binnen 24 uur (reizen naar Europa en de Middellandse Zeelanden) respectievelijk binnen 48 uur (reizen naar overige bestemmingen) na de dag van aanvaarding te geschieden onder opgaaf van redenen. De reiziger heeft in dat geval recht op onverwijlde restitutie van eventueel betaalde gelden.
4.4. Kennelijke fouten en/of vergissingen binden de reisorganisator niet. Dergelijke fouten en vergissingen zijn – vanuit het perspectief van de gemiddelde reiziger – op het eerste gezicht als zodanig kenbaar of zouden dat moeten zijn.

Artikel 5 Wijzigingen door de reisorganisator
5.1. De reisorganisator kan de reisovereenkomst slechts wijzigen wegens gewichtige omstandigheden die hij de reiziger onverwijld meedeelt. De reiziger kan de wijziging slechts afwijzen indien zij hem tot nadeel van meer dan geringe betekenis strekt.
5.2. De reisorganisator kan de reisovereenkomst ook wijzigen op een wezenlijk punt wegens gewichtige omstandigheden die hij de reiziger onverwijld, d.w.z. zonder enige toerekenbare vertraging aan zijn zijde, meedeelt. De reiziger kan deze wijziging afwijzen.
5.3. De reisorganisator kan tot twintig dagen voor aanvang van de reis de reissom verhogen in verband met wijzigingen in de vervoerkosten (met inbegrip van brandstofkosten) of de verschuldigde belastingen en heffingen. Bij toepassing van deze bepaling geeft de reisorganisator aan op welke wijze de verhoging is berekend. De reiziger kan de verhoging afwijzen.
5.4. Vanaf de datum waarop de volledige reissom betaald moet zijn volgens de voorwaarden van de reisorganisator en ook daadwerkelijk betaald is, zal de reisorganisator – in afwijking van het bepaalde in lid 3 - de reissom niet meer verhogen.
5.5. In geval van wijziging van de overeenkomst op een wezenlijk punt doet de reisorganisator onverwijld de reiziger indien mogelijk een alternatief aanbod. Het alternatieve aanbod dient gelijkwaardig te zijn. De gelijkwaardigheid van alternatieve accommodatie moet worden beoordeeld naar objectieve maatstaven.
5.6. Na een afwijzing als in lid 2 en 3 bedoeld, kan de reisorganisator de reisovereenkomst opzeggen. De reiziger heeft recht op teruggave of kwijtschelding van de reissom of een evenredig deel daarvan indien de reis reeds ten dele is genoten. Ditzelfde recht heeft de reiziger ingeval hij terecht een wijziging die hem tot nadeel van meer dan geringe betekenis strekt heeft afgewezen.
5.7. A. Indien de oorzaak van de wijziging aan de reisorganisator kan worden toegerekend, komt de hieruit voortvloeiende schade van de reiziger voor rekening van de reisorganisator
B. Indien de oorzaak van de wijziging aan de reiziger kan worden toegerekend, komt de hieruit voortvloeiende schade voor rekening van de reiziger
C. Indien de oorzaak van de wijziging noch aan de reiziger noch aan de reisorganisator kan worden toegerekend, dragen partijen ieder hun eigen schade.
5.8. De reisorganisator is verplicht de reiziger te informeren over een wijziging in de vertrektijd. Als het gaat om de terugreis van reizigers die hebben geboekt voor uitsluitend vervoer en/of van wie het verblijfadres niet bekend is, zal de reisorganisator zich in redelijkheid inspannen om hen te informeren over deze wijziging.

Artikel 6 Hulp en bijstand
6.1. De reisorganisator is naar gelang de omstandigheden verplicht de reiziger hulp en bijstand te verlenen, indien de reis niet verloopt overeenkomstig de verwachtingen die de reiziger op grond van de overeenkomst redelijkerwijs mocht hebben. De daaruit voortvloeiende kosten zijn voor rekening van de reisorganisator, indien de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst hem is toe te rekenen.
6.2. Indien de oorzaak aan de reiziger is toe te rekenen, is de reisorganisator tot verlening van hulp en bijstand slechts verplicht voor zover dat redelijkerwijs van hem kan worden gevergd. De kosten zijn in dat geval voor rekening van de reiziger.
6.3. Indien de reis niet verloopt overeenkomstig de verwachtingen die de reiziger op grond van de overeenkomst redelijkerwijs mocht hebben wegens omstandigheden die noch aan de reiziger noch aan de reisorganisator zijn toe te rekenen, draagt ieder zijn eigen schade.
Voor de reisorganisator bestaat deze o.a. uit de extra inzet van menskracht; voor de reiziger bestaat deze o.a. uit extra verblijf- en repatriëringskosten.

Artikel 7 Aansprakelijkheid reisorganisator
7.1. De aansprakelijkheid voor schade die de reiziger lijdt, is beperkt tot driemaal de reissom tenzij de reisorganisator de dienst zelf verricht en/of als er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid aan de zijde van de reisorganisator. De reisorganisator kan zijn aansprakelijkheid voor schade, veroorzaakt door dood of letsel van de reiziger, niet uitsluiten of beperken.
7.2. Een tekortkoming in de nakoming van een verbintenis die hem kan worden toegerekend, verplicht de reisorganisator mede tot vergoeding van ander nadeel dan vermogensschade, voor zover door die tekortkoming derving van reisgenot is veroorzaakt. Deze vergoeding bedraagt ten hoogste eenmaal de reissom.
7.3. Indien op een, in de reisovereenkomst, begrepen dienst een verdrag of een Verordening van de EU van toepassing is, kan de reisorganisator zich beroepen op een uitsluiting of beperking van aansprakelijkheid die dat verdrag of Verordening aan een dienstverlener als zodanig toekent of toestaat.
7.4. De reisorganisator is evenmin aansprakelijk indien en voor zover de reiziger zijn schade heeft kunnen verhalen uit hoofde van een door hem afgesloten verzekering, zoals bijvoorbeeld een reis- en/of annuleringsverzekering.

Artikel 8 Rechten van de reiziger
8.1. Indeplaatsstelling
8.1.1. De reiziger kan aan de reisorganisator verzoeken zich te laten vervangen door een ander. Daarvoor gelden de volgende voorwaarden:
• de ander voldoet aan alle aan de overeenkomst verbonden voorwaarden; en
• het verzoek wordt uiterlijk 7 kalenderdagen vóór vertrek ingediend, dan wel zo tijdig dat de benodigde handelingen en formaliteiten nog kunnen worden verricht; en
• de voorwaarden van de bij de uitvoering betrokken dienstverleners verzetten zich niet tegen deze indeplaatsstelling.

Ingeval het verzoek niet kan worden ingewilligd, zal de reisorganisator dat met redenen omkleed aan de reiziger meedelen.
8.1.2. De aanmelder, de reiziger en degene die hem vervangt zijn hoofdelijk aansprakelijk tegenover de reisorganisator voor de betaling van het nog verschuldigde gedeelte van de reissom, de wijzigingskosten en de eventuele extra kosten als gevolg van de vervanging.

8.2. Reisbescheiden
8.2.1. De reisorganisator geeft in de bevestiging aan op welk tijdstip en op welke wijze hij de reisbescheiden aan de reiziger ter beschikking zal stellen.
8.2.2. Indien de reiziger op het door de reisorganisator meegedeelde tijdstip, doch uiterlijk 5 werkdagen voor vertrek nog geen reisbescheiden ontvangen heeft, meldt hij dit onverwijld aan de reisorganisator of het boekingskantoor.

Artikel 9 Opzegging door de reiziger
9.1. De reiziger kan de reisovereenkomst opzeggen. Doet hij dat dan is hij verplicht om aan de reisorganisator de schade te vergoeden die deze ten gevolge van de opzegging lijdt. Deze bedraagt maximaal eenmaal de reissom.
9.2. Tot 1 maand voor vertrek de aanbetaling. 1 maand tot en met 16 dagen voor vertrek 50% en 15 dagen tot en met 8 dagen 75 % en daarna 100%. In enkele gevallen kunnen er afwijkende voorwaarden gelden, dit word u bij boeking medegedeeld. Afwijkende voorwaarden : tot 100 dagen vóór vertrek: 25 % van de reissom, vanaf 100 dagen vóór vertrek: 50 % van de reissom, vanaf 60 dagen vóór vertrek: 100 % van de reissom.
9.3. De reiziger die de reisovereenkomst opzegt, is gehouden deze annuleringskosten te voldoen, tenzij hij aannemelijk maakt dat de schade van de reisorganisator lager is uitgevallen. In dat geval zal de reisorganisator deze lagere schade in rekening brengen. Onder schade wordt verstaan geleden verlies en gederfde winst.
9.4. Reizen naar een gebied waarvoor een door de Calamiteitencommissie van het Calamiteitenfonds vastgestelde dekkingsbeperking dan wel uitkeringsvatbare situatie geldt, kunnen door de reiziger vanaf 30 kalenderdagen voor vertrek kosteloos worden opgezegd of, indien mogelijk en gewenst, omgeboekt.

Artikel 10 Betaling
10.1. De reiziger die niet op het door de reisorganisator vermelde tijdstip (artikel 2.1) aan zijn financiële verplichtingen heeft voldaan is van rechtswege in verzuim.
10.2. Indien (tijdige) betaling uitblijft, wordt de reiziger aangemaand door of namens de reisorganisator en wordt hem een termijn gesteld van 14 dagen om alsnog aan zijn verplichtingen te voldoen. Als betaling ook dan uitblijft wordt de overeenkomst geacht te zijn geannuleerd per deze datum. De reeds betaalde gelden worden met de annuleringsgelden verrekend.
10.3. De reiziger die niet tijdig heeft betaald is over het verschuldigde bedrag vanaf de datum van verzuim de wettelijke rente verschuldigd .Voorts is hij na aanmaning gehouden tot vergoeding van de buitengerechtelijke incassokosten van lid 4.
10.4. De buitengerechtelijke kosten bedragen maximaal 15% over een reissom tot € 2500,--; 10% over de daarop volgende € 2500,--; 5% over de volgende € 5000,-- en 1 % over het meerdere. De reisorganisator kan ten voordele van de reiziger afwijken van genoemde bedragen en percentages.

Artikel 11 Verplichtingen van de reiziger
11.1. De reiziger is verplicht tot naleving van alle aanwijzingen door of namens de reisorganisator gegeven en is aansprakelijk voor schade veroorzaakt door zijn gedragingen. Dit te beoordelen naar de maatstaf van het gedrag van een correcte reiziger.
11.2. De reiziger die zodanig hinder of overlast oplevert of kan opleveren, dat een goede uitvoering van de reis daardoor wordt bemoeilijkt of kan worden bemoeilijkt, kan door de reisorganisator van (voortzetting van) de reis worden uitgesloten, indien van de reisorganisator in redelijkheid niet kan worden gevergd dat de overeenkomst wordt nagekomen. De hieruit voortvloeiende kosten komen voor rekening van de reiziger.
11.3. De reiziger is verplicht eventuele schade te vermijden en zo veel mogelijk te beperken.
11.4. Iedere reiziger dient uiterlijk 24 uur vóór het aangegeven tijdstip van vertrek van de terugreis zich van het exacte tijdstip van vertrek te vergewissen.

Artikel 12 Klachten
Tijdens de reis
12.1. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst dienen ter plaatse zo spoedig mogelijk gemeld te worden zodat naar een oplossing kan worden gezocht. Daarvoor moet de reiziger zich – in deze volgorde – melden bij:

1. de betrokken dienstverlener;
2. de reisleiding of, als deze niet aanwezig of bereikbaar is;
3. de reisorganisator.

12.2. Indien de tekortkoming niet wordt opgeheven en afbreuk doet aan de kwaliteit van de reis moet deze in ieder geval onverwijld, d.w.z. zonder enige toerekenbare vertraging, worden gemeld bij de reisorganisator in Nederland.
12.3. Als een tekortkoming ter plaatse niet bevredigend wordt opgelost, zorgt de reisorganisator voor de mogelijkheid om deze in de vorm van een klacht te laten registreren (klachtrapportage).
12.4. De reisorganisator zorgt voor informatie over de ter plaatse te volgen procedure, de contactgegevens en bereikbaarheid van betrokkenen.
12.5. Indien de reiziger niet aan de meldingsplicht en de registratie van de klacht op de door de reisorganisator aangegeven wijze heeft voldaan en de dienstverlener of de reisorganisator daardoor niet in de gelegenheid is gesteld de tekortkoming te verhelpen, kan zijn eventuele recht op schadevergoeding (gedeeltelijk) komen te vervallen.
Na de reis
12.6. Als een klacht niet tot tevredenheid wordt opgelost, moet deze zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen twee maanden na afloop van de reis (c.q. de genoten dienst) of na de oorspronkelijke vertrekdatum als de reis geen doorgang heeft gevonden, op de voorgeschreven wijze worden ingediend. Indien beschikbaar voegt de reiziger een kopie van het klachtrapport daarbij.
12.7. Als de klacht de totstandkoming van een overeenkomst betreft, dient deze zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen twee maanden na kennisname door de reiziger van de feiten waarop de klacht betrekking heeft, bij het boekingskantoor te worden ingediend.
12.8. Indien de reiziger de klacht niet tijdig indient, wordt deze niet in behandeling genomen, tenzij de reiziger redelijkerwijs geen verwijt treft.
12.9. De reisorganisator zal uiterlijk één maand na ontvangst van de klacht een inhoudelijke reactie geven.

Artikel 13 Geschillen
13.1a. Als een klacht niet tot tevredenheid is opgelost, kan de reiziger uiterlijk binnen twaalf (12) maanden na de datum van de indiening van zijn klacht bij de reisorganisator of het boekingskantoor overeenkomstig art. 12.6 of art. 12.7, het geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Reizen, Postbus 90600, 2509 LP te Den Haag (www.sgc.nl). De Commissie behandelt uitsluitend klachten van natuurlijke personen die niet handelen in de uitoefening van een beroep of bedrijf.

13.1b. De Geschillencommissie doet een uitspraak onder de voorwaarden, vastgelegd in het desbetreffende reglement. De beslissing van de Geschillencommissie geschiedt bij wege van een partijen bindend advies. Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd.
13.2. Alle vorderingsrechten verjaren één jaar na afloop van de reis (of, indien de reis geen doorgang heeft gevonden, één jaar na de oorspronkelijke vertrekdatum);
13.3a. De reiziger die geen gebruik wenst te maken van de in het vorige lid genoemde bindende adviesprocedure heeft het recht zich tot de bevoegde rechter te wenden.
13.3b. Het Nederlands recht is van toepassing op de overeenkomsten die op basis van deze reisvoorwaarden zijn gesloten, worden gewijzigd of aangevuld, tenzij op grond van dwingende regels ander recht van toepassing is;
13.4c. Uitsluitend een Nederlandse rechter is bevoegd van deze geschillen kennis te nemen, tenzij op grond van dwingende regels een andere rechter bevoegd is.

Artikel 14 Nakomingsgarantie
14.1. De ANVR staat garant voor de nakoming van de bindende adviezen van de Geschillencommissie Reizen door haar leden, tenzij het lid het bindend advies binnen twee maanden na de verzending ervan, ter vernietiging aan de rechter voorlegt. Deze garantstelling herleeft, indien het bindend advies na toetsing door de rechter in stand is gebleven en het vonnis waaruit dit blijkt, in kracht van gewijsde is gegaan.
14.2. De garantstelling door de ANVR is beperkt tot € 10.000,-- per bindend advies. De ANVR verstrekt deze garantstelling onder de voorwaarde dat de reiziger die hierop een beroep doet, zijn vordering op grond van het bindend advies tot maximaal het uitgekeerde bedrag aan de ANVR overdraagt (cedeert) gelijktijdig met de honorering van zijn beroep op de nakomingsgarantie.
14.3. De ANVR verschaft geen nakomingsgarantie indien, voordat het geschil door de Geschillencommissie Reizen op zitting is behandeld en een eindbeslissing is gewezen, van één van de volgende situaties sprake is:
• aan het lid is surseance van betaling verleend; of
• het lid is failliet verklaard; of
• de bedrijfsactiviteiten van het lid zijn feitelijk beëindigd.

Bepalend voor deze laatste situatie is de datum waarop de bedrijfsbeëindiging in het Handelsregister is ingeschreven of een eerdere datum, waarvan de ANVR aannemelijk kan maken dat de bedrijfsactiviteiten feitelijk zijn beëindigd.

14.4. Voor toepassing van de nakomingsgarantie is vereist dat de reiziger daarop schriftelijk een beroep doet bij de ANVR (www.anvr.nl).

Baarn, 28 oktober 2015
© Copyright ANVR
© 2016 333TRAVEL