Wonderlijk Borneo

Geplaatst op Ontdek AziëReisverslagen & ervaringen

In de Oerang Oetan opvang nabij Kuching Semanggoh

Er is ons verteld dat Borneo het mooiste stukje Zuid-oost Azië is. Dat als je dit hebt gezien, al het andere enorm zal tegenvallen. De verwachtingen waren dus enorm groot. Nu maar hopen dat het écht zo geweldig is als iedereen ons vertelde. Dit reisverslag is door mij, Moniek, geschreven. Met de organisatie 333travel ben ik kort geleden drie weken op reis geweest. In dit eerste verslag van de reis is mijn avontuur te lezen.

Kuching en omgeving

We begonnen in Kuching. Zoals we van Azië zijn gewend was het er lekker warm en zeer vochtig. De wind voelde zelfs heet aan! Even een omschakeling dus na het Hollandse weer. Deze stad is een fijn begin van de reis. De sfeer is relaxt en je kan even op adem komen na de lange reis. Je kan hier een aantal mooie tempels bekijken, lekker langs het water lopen en de kampong of Fort Margherita aan de overkant van het water bezoeken.

De volgende dag hebben we vanuit Kuching Semanggoh, een Oerang Oetan opvang, bezocht. Super leuk om te zien! Hier worden Oerang Oetans opgevangen als ze weggehaald worden bij mensen (die de aap als huisdier hielden) of gevonden worden in de jungle. De apen leven in vrijheid maar worden door de mensen bijgevoerd als er te weinig in de natuur aan eten te vinden is. Na een half uur wachten werden we beloond, we kregen het stamhoofd te zien! Ritchie is zijn naam. Ritchie is een super grote, maar zeer mooie en indrukwekkende Oerang Oetan. We mochten een half uur van hem genieten en zien hoe hij letterlijk de bananen schilt en de eitjes pelt.

Oerang Oetans in de opvang op Borneo

Bako National Park

Nu begint het echte avontuur. Op naar Bako National Park! Vanuit Kuching zijn we met een bus naar Bako gegaan. Eenmaal in het dorpje Bako aangekomen werden we met kleine bootjes naar het National Park gevaren. In het begin werden we al gelijk beloond: 10 meter van ons vandaan lag een krokodil. Eenmaal in Bako NP aangekomen zijn we gelijk fanatiek aan de slag gegaan en begonnen met het maken van een trail. Wij hebben gelijk de 4 uur durende trail gelopen. Redelijk heftig met al het klimmen en klauteren in de hitte en de behoorlijke vochtige lucht. Maar we werden beloond met het zien van 2 soorten vleesetende planten, heel veel wilde makaken, kleurige vlinders en een mooi strand (zoals je op kalenders vaak ziet) als toetje. Moe maar behoorlijk voldaan werden we met het bootje weer terug gevaren naar de hutjes. De hutjes zijn primitief maar de plek en alle dieren maken echt heel veel goed! Je wordt ’s ochtends gewekt door tientallen makaken die spelen op het dak van de hutjes. Geweldig!

Een warm welkom in het nationale park

Uiteindelijk hebben we echt veel gezien in dit park. De makaken, neusapen, everzwijnen, gifgroene slangen, silver back monkeys en allerlei spinnen (ook de vogelspin), schorpioenen, schildpadden, wandelende takken en andere insecten.

Iban Longhouses

Na Bako National Park zijn we via Kuching naar de Iban Longhouses. Wat een belevenis! Het verblijf is zeer primitief met dit keer veel vieze beesten en muggen. We moesten met de bus ongeveer 4,5 uur rijden naar een plaats waar we met longboats werden opgehaald door de boatmen van de Iban. Door de lage waterstand kwamen we redelijk vaak vast te liggen op de stenen. Wij mochten van de mensen niet uit de boot, zij zouden ons wel over de stenen duwen. Eenmaal bij de longhouse aangekomen (ongeveer 45 minuten later) was er een hele happening gaande. We werden met trommels binnengehaald en mochten via de hoofdingang naar binnen. Bij binnenkomst werd ons gelijk een beetje rijstwijn aangeboden die je dan in 1 teug achterover moet slaan. Voordat je dat doet moet je eerst proosten, wat betekent dat je eerst heel hard ” Oooooohh hhaa” moet schreeuwen voor je je glaasje mag leeggieten. Heel grappig om mee te maken!

Een longhouse is een heel lang huis waarin verschillende families wonen. Elke jongen of meisje uit een familie van de longhouse die een partner heeft gevonden gaat op zichzelf wonen. Dit betekent dat er een kamer bij gebouwd word in de longhouse, waar de rest van de familie ook leeft. Zo wordt de longhouse steeds longer and longer.

Ook een rondreis maken door Borneo?

Wij hopen dat we u geïnspireerd hebben met het reisverslag door Borneo. Wacht niet langer en maak uw dromen waar in dit prachtige land. Kijk gauw op onze website!

Heeft u vragen over een rondreis door Borneo of wilt u graag persoonlijke reisinspiratie ontvangen? 333travel helpt u graag bij het verzorgen van uw unieke reis en met 1 telefoontje is uw reis geregeld! Of geef uw wensen door via onze vrijblijvende offerte.

Hou onze social media en de 333travel nieuwsbrief in de gaten om op de hoogte te blijven van de leukste reisinspiratie en de mooiste foto’s.
333travel. Verre reizen. Voor iedereen uniek.
Gepost door Redactie
Dit artikel heeft nog geen reacties

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet getoond. Verplichte velden worden met * gemarkeerd