Van Java naar Gili

Geplaatst op Reisverslagen & ervaringen

Onlangs ben ik op vakantie geweest in Indonesië. Ik heb zelf een rondreis samengesteld uit de tours en vluchten die we aanbieden, dat is een van de voordelen om bij een touroperator te werken natuurlijk, en op deze manier leer je je eigen product ook beter kennen. De reis liep van Jakarta, via java naar bali en de oostelijker gelegen Gili Eilanden.Vanuit Jakarta zijn we begonnen met de 8 daagse Java Tour, die van Jakarta naar Surabaya gaat.
Aansluitend 4 nachten Bali (Lovina en Ubud), daarna 2 nachten rond de Komodo eilanden (met de Komodo Varaan), 3 nachten Gili Trawangan en tot slot nog 2 nachten uitrusten in Legian Bali.

Als je het echte Indonesië wilt zien moet je eigenlijk ook Java bezoeken. Je ziet er cultuur en natuur. Ik ben oa bij 2 vulkanen geweest, Tangkuban Prahu en Mount Bromo en ik heb de Borobudur en Prabanam Tempels bezocht. Ook heb ik een treinreis gemaakt van de plaatsen Bandung naar Jogjakarta wat erg mooi was. Je rijdt door de rijstvelden en je krijgt ook een indruk hoe de mensen leven.

Bijgaand een filmpje, gemaakt bovenaan Mount Bromo.  De Bromo is de bekendste vulkaan op het eiland Java, Indonesië. De berg is met 2392 meter zeker niet de hoogste berg van de regio, maar de ligging is wel zeer bijzonder. De vulkaan ligt samen met twee andere vulkanen in een zandzee van 8 bij 10 kilometer. De Bromo maakt deel uit van het Tenggermassief en is gelegen in het Bromo Tengger Semeru Nationaal Park dat in Oost-Java ligt.

Komodo varaan

Wat ook bijzonder is, is om de Komodo eilanden oftewel de Komodo Varaan te bezoeken. De Komodo eilanden bestaan uit 3 eilanden en alleen op deze eilanden komt de Komodo Varaan voor. De Komodo Varaan zijn prehistorische dieren, soort hagedissen van 3 – 5 meter.Van Bali ben ik naar Flores gevlogen, daar zijn we op een boot gestapt waarna we naar het eiland Rinca zijn gevaren. Daar hebben we 1,5 uur over het eiland gelopen en we hadden geluk dat we de Varaan tegen zijn gekomen. Ook zagen we een waterbuffel in een modderpoel baden. ’s Nachts hebben we overnacht op de boot in de buitenlucht, maar helemaal overdekt met een groot zeil. De volgende ochtend zijn we naar Komodo eiland gevaren. Ook hier hadden we geluk en zagen we 3 Varanen, een aantal herten en een vliegende hagedis.

Maskerwimpelvis of Moorish Idol

Tot slot van de reis hebben we nog gesnorkeld bij Komodo eiland. Echt schitterend, helder water en het koraal had veel kleuren. Na 2 uur gesnorkeld te hebben zijn we terug gevaren, hebben we nog 1 nacht overnacht op Flores om daarna weer terug te vliegen naar Bali.

Ik kan nog veel meer verhalen vertellen, maar het is een land waar je zelf heen moet gaan om het vriendelijke volk en de mooie natuur te beleven. De laatste foto geeft goed de sfeer van de Gili eilanden weer.

Gili Taxi

Gepost door Redactie
Dit artikel heeft nog geen reacties

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet getoond. Verplichte velden worden met * gemarkeerd